UEFISCDI, în parteneriat cu
Ministerul Educației și
Consiliul de Etică și Management Universitar (CEMU), a organizat ieri, 25 februarie, dezbaterea
„Etica și deontologia universitară în România: realități și perspective”, organizată în cadrul proiectului
„Calitate în învățământul superior: internaționalizare și baze de date pentru dezvoltarea învățământului românesc” (POCU-INTL).
Vezi AICI agenda evenimentului
Desfăşurată online, dezbaterea a reunit 170 de participanţi, în special reprezentanţi ai comisiilor de etică din ţară, şi a reprezentat unul dintre cele mai mari evenimente dedicate eticii universitare în mediul academic românesc.
Au fost prezentate perspective ale mai multor actori instituționali, precum și o serie de modele de bună practică la nivelul unor universități. Acestea vor fi luate în considerare în procesul de elaborare al viitorului Cod de referință al eticii și deontologiei universitare, document cadrul prevăzut de Legea educației naționale nr. 1/2011.
Reprezentanții comisiilor de etică așteaptă de la viitorul Cod de referință un document cadru care să conducă la uniformizarea activității acestora. Astfel, pe lângă o viziune cadru de ansamblu, Codul de referință trebuie să conțină și o serie de clarificări de ordin procedural.
În cadrul dezbaterii, participanții au subliniat o serie de neconformități privitoare la modul în care este reglementată etica și deontologia universitară. Aceste neconformități vulnerabilizează activitatea comisiilor de etică în situţia în care un caz ajunge în instanță, tocmai ca urmare a multiplelor interpretări ale legislației în vigoare.
Paşii următori:
- Această primă dezbatere va fi urmată de un alt eveniment, în luna aprilie 2021, ocazie cu care va fi discutat un prim draft al codului.
- Ulterior implementării observațiilor primite în cadrul dezbaterii, codul va fi supus unei dezbateri publice ample.
Dezbaterea „Etica și deontologia universitară în România: realități și perspective” a fost difuzată LIVE, pe pagina de Facebook a UEFISCDI, şi poate fi urmărită aici: