Date generale:Denumire proiect: Adaptarea ofertei educaționale la solicitările pieței muncii prin fundamentarea politicilor din domeniu pe bază de date
Cod MySMIS: 321003
Beneficiar: Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI)
Parteneri: Ministerul Educației (MEd)
Durata de implementare: 36 de luni (01.06.2024 – 31.05.2027)
Buget alocat: 25.472.773,84 lei, din care:
- 24.505.437,38 lei contribuție nerambursabilă din Fondul Social European
- 967.336,46 lei contribuție nerambursabilă din bugetul național
- 457.205,79 lei contribuție eligibilă beneficiar
Prezentarea generală a proiectului
Obiectivul general al proiectului: Dezvoltarea instrumentelor sistemice (inclusiv instrumente digitale), a competențelor orizontale, capacităților și mecanismelor instituționale la nivelul universităților pentru (1) asigurarea unui cadru coerent de elaborare și monitorizare a politicilor publice privind angajabilitatea absolvenților și (2) promovarea dezvoltării programelor de studii terțiare corelate cu dinamica pieței muncii.
Obiectivele specifice ale proiectului:O1. Dezvoltarea unui sistem de monitorizarea a angajabilității absolvenților de învățământ superior, coerent și conectat la tendințele regionale, naționale și internaționale, capabil să ofere informații privind nevoia de dezvoltare orizontală a ofertei;
O2. Colectarea de date calitative relevante privind angajabilitatea absolvenților de învățământ superior și analiza acestora, inclusiv prin stabilirea gradului de supracalificare;
O3. Dezvoltarea infrastructurii digitale care să susțină studiile și analizele privind angajabilitatea absolvenților de învățământ superior;
O4. Dezvoltarea competențelor orizontale, capacităților și mecanismelor instituționale de gândire prospectivă în învățământul superior românesc, pentru creșterea calității, flexibilității și adaptării ofertei educaționale la cerințele pieței muncii.
Activități previzionate:Activitatea A1.: Îmbunătățirea dimensiunii cantitative și calitative a sistemului de monitorizare a angajabilității absolvenților de învățământ superior și dezvoltarea competențelor antreprenoriale practice ale studențilorA.1.1. Elaborarea unui sistem de indicatori de monitorizare a învățământului superior și prognoza evoluției acestuia în raport cu dinamica pieței muncii.
A.1.2. Pilotarea și actualizarea indicatorilor de monitorizare a învățământului superior și prognoza evoluției acestuia în raport cu dinamica pieței muncii de către Consiliul Național pentru Statistică și Prognoză în Învățământul Superior (CNSPIS).
A.1.3. Dezvoltarea competențelor antreprenoriale pentru 90 de studenți înscriși în diferite cicluri/ programe de studii din trei universități (30 studenți/ universitate), în vederea creșterii capacității acestora de elaborare și implementare a unor planuri antreprenoriale/ de afaceri și a unor propuneri de politici publice sub formă de policy brief.
Activitatea A2: Implementarea Chestionarului național privind angajabilitatea absolvenților de învățământ superior (CNAAIS).A.2.1. Dezvoltarea/actualizarea metodologiei privind monitorizarea parcursului profesional al studenților și absolvenților.
A.2.2. Actualizarea platformei online de implementare a instrumentului de cercetare calitativă – CNAAIS (Chestionarul Național privind Angajabilitatea Absolvenților de Învățământ Superior)
A.2.3. Implementarea Chestionarului național privind angajabilitatea absolvenților de învățământ superior
A.2.4. Realizarea unui studiu privind convergența între calificările obținute în învățământul superior și inserția absolvenților în piața muncii
Activitatea A3: Inițierea sau dezvoltarea unor instrumente digitale menite să sprijine angajabilitatea absolvenților de învățământ superior și înțelegerea acestui proces, inclusiv prin valorificarea rezultatelor proiectului ReCONECT, cod MySMIS 140092A.3.1. Dezvoltarea infrastructurii IT în vederea automatizării procesului de interconectare a Registrului Matricol Unic cu baze de date privind evidența salariaților sau persoanelor angajate, veniturile acestora sau calificările obținute (RMU-PatrimVen).
A.3.2. Dezvoltarea unor module de vizualizare a datelor pentru instituțiile de învățământ superior în vederea maximizării potențialului de utilizare a datelor, pornind de la platforma pilot de vizualizare existentă
A.3.3. Operaționalizarea Registrului Unic Național Integrat al Diplomelor și Actelor de Studii (RUNIDAS) ca mecanism de încredere privind actele de studiu ale potențialilor angajați, ca facilitator al accesului, în conformitate și cu prevederile Legii Învățământului Superior, art. 124.
A.3.4. Dezvoltarea unei platforme web dedicate „competențelor viitorului”, corelată cu RNCIS (Registrul Național al Calificărilor din Învățământul Superior).
Activitatea A4: Dezvoltarea competențelor orizontale, capacităților și mecanismelor instituționale de gândire prospectivă în învățământul superior românesc, pentru creșterea calității, flexibilității și adaptării ofertei educaționale la cerințele pieței munciiA.4.1. Realizarea unui studiu privind competențele și profesiile viitorului
A.4.2. Dezvoltarea competențelor orizontale de gândire prospectivă - futures literacy
A.4.3. Promovarea dezvoltării programelor de studii terțiare de calitate, flexibile și relevante pentru piața muncii și creșterea capacității anticipatorii a universităților prin organizarea unui exercițiu exploratoriu de analiză instituțională în universități în paradigma gândirii sistemice prin design strategic.
A.4.4. Cercetare privind dezvoltarea de aptitudini, competențe și profiluri profesionale emergente necesare științei deschise
Activitatea A5: Managementul proiectului și informare și publicitateRezultate previzionateActivitatea A1
- Sistem de indicatori (mecanism) de monitorizare a învățământului superior și prognoza evoluției acestuia în raport cu dinamica pieței muncii dezvoltat în vederea actualizării mecanismului dezvoltat în perioada de programare 2014 – 2020 prin proiectul ReCONECT, cod MySMIS 140092; și interfață web a mecanismului de monitorizare a învățământului superior și prognoza evoluției acestuia în raport cu dinamica pieței muncii;
- Metodologie de selecție a studenților și Metodologie de selecție a universităților (pentru întregul proiect);
- Sistem de indicatori (mecanism) de monitorizare a învățământului superior și prognoza evoluției acestuia în raport cu dinamica pieței muncii adoptat de CNSPIS;
- Ghiduri de elaborare și modele de (1) planuri de afaceri și (2) propuneri de politici publice - policy brief.
Activitatea A2
- Metodologie pentru studii calitative privind monitorizarea parcursului profesional al studenților și absolvenților și studiu privind percepția partenerilor sectoriali și ai altor actori relevanți privind anticiparea și prognozarea competențelor și aptitudinilor solicitate de angajatori;
- Platformă online de implementare a instrumentului de cercetare calitativă, CNAAIS, cu următoarele facilități dezvoltate;
- Extinderea funcționalităților prin asigurarea unui proces automat și securizat de interconectare cu RMU;
- Extindere proces de colectare informații statistice pentru utilizatorii finali;
- Implementarea unor module API pentru statistici publice/private și pentru interconectarea cu alte sisteme informatice (ADR/UE);
- Implementare modul de expunere a informațiilor tehnice API de tip wiki;
- Studiu privind angajabilitatea absolvenților de învățământ superior din România, realizat în urma implementării Chestionarului național privind angajabilitatea absolvenților de învățământ superior;
- Studiu privind convergența între calificările obținute în învățământul superior, gradul de supracalificare și inserția absolvenților în piața muncii.
Activitatea A3
- Modul nou în cadrul platformei deja existente la nivelul UEFISCDI privind angajabilitatea absolvenților de învățământ superior pentru interconectarea platformei cu alte baze de date cu informații despre angajații din Romania (PatrimVen);
- Module de vizualizare a datelor pentru instituțiile de învățământ superior;
- Registrul Unic Național Integrat al Diplomelor și Actelor de Studii (RUNIDAS);
- Platformă web dedicată „competențelor viitorului”.
Activitatea A4
- Studiu privind competențele și profesiile viitorului;
- Studiu privind abilitățile existente de gândire prospectivă la nivelul studenților și pachet de materiale educaționale pentru dezvoltarea competențelor orizontale de gândire prospectivă (futures literacy) pentru studenți;
- Analiza mapare sistemică a provocărilor și opțiunilor pentru universități, 4 rapoarte de analiză instituțională și document metodologic de tip Blueprint privind abordări și metode de gândire sistemică în universități pentru „futures transformations”;
- Analiză politici și practici naționale și internaționale privind dezvoltarea de aptitudini și competențe necesare științei deschise, analiză a stării actuale și document de tip policy brief privind crearea cadru.