dezinfectant

Putem reduce riscul de infecție cu SARS-CoV-2 dezinfectând suprafețele?

Până la identificarea de terapii și vaccinuri care să ne protejeze de SARS-CoV-2, cea mai eficientă metodă de control a răspândirii virusului constă în aplicarea bunelor practici de igienă și decontaminare.

Coronavirusurile sunt formate din ARN și înconjurat de un strat protector de lipide (grăsimi cu molecule de glicoproteine) care este ușor de înlăturat prin contactul cu săpun și alcool, acestea provocând degradarea stratului lipidic.

Înălbitorul este, de asemenea, eficient în distrugerea SARS-CoV-2, dar modul în care moleculele din înălbitor acționează asupra virusului rămâne, în mare parte, necunoscut.

De ce este săpunul eficient împotriva SARS-CoV-2?

Virusul SARS-CoV-2 conține informații genetice, codificate în ARN, și un set de proteine care sunt esențiale pentru inițierea infecțiilor, crearea de noi particule de virus și eliberarea acestora din celulele infectate prin propagare continuă. Proteinele virale au o structură tridimensională specifică menținută prin interacțiuni și legături chimice între moleculele (aminoacizii) care o alcătuiesc.

ARN-ul viral și proteinele sunt înconjurate de o membrană lipidică (de grăsimi) care formează virionul. Legăturile care susțin ARN-ul viral, proteinele și membrana externă sunt mai slabe, iar virusul se bazează pe membrana lipidică pentru formă, integritate și pentru infectarea celulelor.

Săpunul dizolvă grăsimea, prin urmare distruge membrana lipidică iar particula virală cedează și nu mai are capacitate de infectare. În plus, săpunul și detergenții sunt surfactanți, compuși formați dintr-un cap ce atrage apa (hidrofilic) și dintr-un segment terminal care este atras de grăsime (hidrofobic). [1]

Prin urmare, când moleculele având un caracter amfipatic, precum cele de săpun (acestea au atât o parte hidrofilă, cât și una hidrofobă) întâlnesc membrana lipidică a unui virus, segmentul terminal hidrofobic se atașează de acesta, în timp ce capul hidrofilic este atras de apă. Astfel virusul este detașat și îndepărtat de pe suprafețe prin spălare. În momentul în care virusul ajunge în contact cu astfel de substanțe, el este înconjurat de mai multe particule de săpun, care îi scindează membrana lipidică și distrug virusul.

Pielea noastră are proprietăți hidrofobice similare cu cele ale membranei lipidice virale. În consecință, virusul se atașează mult mai eficient de pielea noastră decât de suprafețele din casă, deci atunci când atingem o suprafață contaminată virusul se detașează de aceasta și, în schimb, se atașează de mâinile noastre.

Apa caldă nu conține surfactanți, iar când este utilizată singură, este mai puțin eficientă în a detașa virusul de suprafețele interioare sau a mâinilor în comparație cu apa cu săpun. A fost studiată eficacitatea diverșilor agenți utilizați pentru menaj împotriva altor virusuri cu înveliș lipidic precum SARS-CoV-2, și s-a demonstrat că utilizarea doar a apei nu poate inactiva virusul decât dacă aceasta are o temperatură mai mai mare de 56 °C. [2][3]

Care este efectul antisepticelor pe bază de alcool împotriva SARS-CoV-2?

Majoritatea antisepticelor pe bază de alcool conțin fie etanol, izopropanol sau o combinație a acestora dizolvați în apă. Produsele pe bază de alcool inactivează particulele virusului SARS-CoV-2 prin dislocarea structurii proteinelor de la suprafața virusului într-un proces numit denaturare.

Când compuși pe bază de alcool sunt aplicați virusului, aceștia destabilizează legăturile de hidrogen dintre aminoacizii care formează structura proteinelor virale și, prin urmare, inactivează virusul. Apa din antiseptic are de asemenea un rol cheie, procesul de denaturare neputând avea loc în lipsa ei.

Aceasta înseamnă că, în astfel de cazuri, soluțiile alcoolice sunt mai eficiente când conțin 60-80% alcool față de cele cu 100% alcool. Alcoolii dezintegrează de asemenea membrana lipidică a virusului, dar printr-un mecanism diferit. Cu cât conținutul de lipide este mai mare și cu cât mărimea particulei virale e mai mare, cu atât este mai susceptibil virusul la alcool. [4]

Alcoolii utilizați în antiseptice sunt molecule polare (care au un pol pozitiv și unul negativ datorită legăturilor dintre atomi) de dimensiuni mici, care pot interacționa cu suprafața membranei lipidice. Când alcoolii sunt prezenți în concentrații suficiente, ei dezintegrează structura ordonată a membranei, inactivând virusul.

Într-un studiu recent, acțiunile antivirale ale formulelor, recomandate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS), pe bază de alcool pentru igiena mâinilor și alcooli disponibili comercial (etanol și izopropanol) au fost testați contra SARS-CoV-2. [5] Studiul a concluzionat că ambele formule recomandate de OMS, și cei doi alcooli sunt eficienți în inactivarea virusului după 30 de secunde.

Poate înălbitorul de uz casnic distruge noul coronavirus?

Conform noilor raportări din Shanghai (China) și Gwangju (Coreea de Sud), dezinfectantul pulverizat pe străzi este o soluție diluată de hipoclorit de sodiu (înălbitor casnic). Acesta este în mod obișnuit utilizat pentru decontaminare datorită faptului că este ieftin și acționează rapid pentru distrugerea virusurilor și a altor microorganisme. Totuși, metoda exactă prin care înălbitorul inactivează virusurile rămâne necunoscut, dar se crede că clorul liber distruge proteinele și poate deteriora ARN-ul. [6]

Utilizarea îndelungată a înălbitorului este descurajată pentru că poate coroda suprafețele metalice și duce, în timp, la probleme respiratorii. Înălbitorul își poate pierde repede activitatea antivirală, deoarece nivelul clorului liber descrește rapid la contactul cu diverse impurități, contaminanți și lumina ultravioletă.

Prin urmare, în timp ce înălbitorul este un decontaminant eficient în multe circumstanțe, abilitatea lui de a acționa eficient într-un spațiu exterior murdar poate fi compromisă.

Referințe

1. De Benedictis P, Beato MS, Capua I. Inactivation of avian influenza viruses by chemical agents and physical conditions: a review. Zoonoses and Public Health. 2007;54(2):51-68. DOI: 10.1111/j.1863- 2378.2007.01029.x.

2. Rabenau HF, Cinatl J, Morgenstern B, et al. Stability and inactivation of SARS coronavirus. Medical Microbiology and Immunology. 2005 Jan;194(1-2):1-6. DOI: 10.1007/s00430-004-0219-0.

3. Greatorex JS, Page RF, Curran MD, et al. Effectiveness of common household cleaning agents in reducing the viability of human influenza A/H1N1. Plos One. 2010;5(2):e8987. DOI: 10.1371/journal.pone.0008987.

4. Moorer WR. Antiviral activity of alcohol for surface disinfection. International Journal of Dental Hygiene. 2003 Aug;1(3):138-142. DOI: 10.1034/j.1601-5037.2003.00032.x.

5. Kratzel A, Todt D, V'kovski P, et al. Inactivation of Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 by WHO-Recommended Hand Rub Formulations and Alcohols. Emerging Infectious Diseases. 2020 Apr;26(7) DOI: 10.3201/eid2607.200915.

6. Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Emerging and Zoonotic Infectious Diseases, Division of Healthcare Quality Promotion. Chemical Disinfectants: Chlorine and Chlorine Compounds. CDC. 2016 Sep.

Tradus si adaptat de membrii Societății Române de Bioinformatică cu acordul UKRI;

Conținut distribuit sub termenii licenței
Licenţa Creative Commons
Această operă este pusă la dispoziţie sub Licenţa Creative Commons Atribuire 4.0 Internațional.

Sursa foto: Pixabay.com

Știri asociate:
15 Jun 2020

Cercetare şi dezvoltare în descoperirea agenţilor terapeutici pentru COVID-19 (boli asociate cu coronavirus)

Coronavirus este un virus de dimensiuni mari, care conține un genom ARN monocatenar încapsulat într-o membrană, care este străpunsÄ...

22 May 2020

Etica alocării resurselor medicale limitate în timpul unei pandemii

O pandemie, ca cea de COVID-19, suprasolicită sistemul de sănătate, consumând resurse necesare pentru tratarea și protejarea întregii popul...

Versiunea anterioară a site-ului poate fi accesată la adresa: http://old.uefiscdi.ro
Fiţi informat despre toate domeniile în care UEFISCDI îşi desfăşoară activitatea.
Înregistraţi-vă adresa de email pentru a primi newsletter-ul UEFISCDI