I. Informații generale despre proiect
În perioada 01.06.2024 – 31.05.2027, Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC) implementează proiectul „România la orizont 2030: Creșterea relevantei internaționale prin internaționalizarea învățământului superior”, cod MySMIS: 319112, finanțat prin Programul Educație și Ocupare (PEO) 2021-2027.
Obiectivul general al proiectului vizează creșterea calității învățământului superior românesc și a ofertei de educație și formare profesională prin dezvoltarea și suport în realizarea politicilor de internaționalizare a învățământului superior românesc.
Participarea instituțiilor de învățământ superior românești la târguri educaționale reprezintă o componentă esențială a strategiei de internaționalizare a învățământului superior din România. Aceste evenimente oferă oportunități valoroase pentru instituțiile de învățământ superior de a-și promova programele educaționale, de a atrage studenți din zone geografice de interes și în domenii în care România duce lipsă de specialiști, consolidându-și astfel prezența în spațiul academic internațional.
Prezența la târgurile educaționale internaționale va permite instituțiilor de învățământ superior românești să crească vizibilitatea și reputația instituțională la nivel global, diversificând populația studențească și îmbogățind experiența educațională pentru toți studenții. De asemenea, participarea la târguri și implicit creșterea numărului de studenți internaționali va conduce la îmbunătățirea calității educației, prin expunerea la standarde și practici internaționale, respectiv la dezvoltarea de parteneriate internaționale cu alte instituții și organizații de prestigiu.
II. Participarea la târguri educaționale și susținerea activităților de internaționalizare ale instituțiilor de învățământ superior din România
În cadrul proiectului „România la orizont 2030: Creșterea relevantei internaționale prin internaționalizarea învățământului superior” este inclusă sub-activitatea dedicată A1.3, Sprijinirea instituțiilor de învățământ superior pentru atragerea de studenți din străinătate prin susținerea participării acestora la târgurile educaționale.
Instituțiile de învățământ superior vor fi sprijinite direct, prin intermediul unor pachete integrate, care vor acoperi cheltuielile rezultate din participarea la târguri educaționale în state non-UE:
- chirie stand, utilități, echipamente si transport materiale suport eveniment, taxa de participare;
- deplasarea unui reprezentant al instituției (cazare pentru un total de 5 nopți la hotel de minim 3 stele, ușor accesibil, transport internațional non-UE dus întors);
- pachete de materiale promoționale personalizate pentru brandul de țară StudyinRomania (cana, sacoșă, pix, insigna, 3 pliante A4, 2 flyere A6, stickere, ghid învățământ superior).
Participarea la aceste târguri educaționale poate fi realizată în același an sau în ani diferiți pe perioada proiectului.
Astfel, prezentul apel urmărește selecția a minim 30 de instituții de învățământ superior care să participe la târguri educaționale de interes (maxim 45 de participări), sub umbrela StudyinRomania, în vederea atragerii de studenți internaționali. Atragerea studenților internaționali va contribui inclusiv la îndeplinirea obiectivelor specifice menționate în Cadrul strategic privind internaționalizarea sistemului de învățământ superior , adoptat în 29 noiembrie 2024.
Pornind de la zonele și târgurile educaționale pentru care instituțiile de învățământ superior au manifestat interes în anii anteriori, respectiv prioritățile și necesitățile identificate de autoritățile centrale (în principal Ministerul Educației și Cercetării, în consultare cu Consiliul Național al Rectorilor), UEFISCDI și MEC au identificat lista de târguri educaționale pentru care vor susține participarea instituțiilor de învățământ superior, pentru anii 2025 – 2027.
Lista de propuneri târguri educaționale este elaborată pe baza
informațiilor disponibile la 1 martie 2025. Aceasta poate fi actualizată cu
alte evenimente de interes pentru instituțiile de învățământ superior din
România pe măsură ce vor fi anunțate oficial și alte târguri educaționale. Lista
per an va fi actualizată și validată împreună cu Ministerul Educației și Cercetării.
Instituțiile selectate prin intermediul acestui apel vor putea opta pentru participări la evenimente specifice. Dacă pentru primul târg vor fi eligibile toate universitățile selectate în urma apelului general, pentru celelalte târguri vor avea prioritate instituțiile de învățământ superior care nu au fost selectate anterior. Prin intermediul proiectului, o instituție de învățământ superior poate beneficia de participarea la maximum două târguri educaționale.
III. Calendarul de desfășurare a procedurii de aplicare și selecție
Pentru a putea pregăti în bune condiții participarea instituțiilor de învățământ superior din România la târgurile educaționale selectate, se va avea în vedere următorul calendar de selecția a instituțiilor de învățământ superior:
- 12 martie 2025: lansarea apelului pentru participarea instituțiilor de învățământ superior la târgurile educaționale internaționale;
- 18 martie 2025: termen limită de aplicare din partea instituțiilor de învățământ superior la târgurile educaționale internaționale;
- 21 martie 2025: anunțarea instituțiilor de învățământ superior selectate;
- 24 martie 2025: depunere contestații;
- 26 martie 2025: anunțarea listei finale a instituțiilor de învățământ superior selectate.
IV. Criteriile de eligibilitate și selecție
Criteriile de eligibilitate
Întrucât obiectivul principal al acestei activități îl constituie sprijinirea instituțiilor de învățământ superior în atragerea studenților internaționali, pornind de la activitățile deja implementate de acestea în acest sens, criteriul obligatoriu de eligibilitate îl constituie asumarea unei cofinanțări din partea instituțiilor de învățământ superior pentru participarea la târg – acoperirea tuturor cheltuielilor de participare pentru cel puțin încă un reprezentant al instituției din fonduri proprii. Acest criteriu va fi îndeplinit printr-o declarație semnată de reprezentantul legal al instituției de învățământ superior, care va fi încărcată la un link dedicat din cadrul apelului.
De asemenea, al doilea criteriu de eligibilitate îl constituie existența unei oferte educaționale actualizate pe platforma StudyinRomania, la data de 1 februarie 2025. Acest criteriu va fi verificat prin interogarea directă baza de date de către UEFISCDI.
Criteriile de selecție și departajare
1. Existența unor documente strategice ale instituției de învățământ superior care să demonstreze interesul pentru activitățile de internaționalizare (maxim 10 puncte).
Document/sursa informație: strategia de
internaționalizare, strategia instituțională cu evidențierea unei secțiuni
clare privind internaționalizarea sau alte document oficiale, strategice cu
prevederi clare privind internaționalizarea – menționate în declarația semnată
de reprezentantul legal al instituției de învățământ superior.
2. Proporția numărului de studenți internaționali din totalul numărului de studenți (2021-2024, Licență și Master) (maxim 10 puncte)
Document/sursa informație: se
va interoga direct baza de date de către UEFISCD
3. Număr total de studenți internaționali înmatriculați (2021-2024, Licență și Master) (maxim 15 puncte)
Document/sursa informație: se
va interoga direct baza de date ANS de către UEFISCDI
4. Număr total de studenți internaționali înmatriculați în STIM (2021-2024, Licență și Master) (maxim 20 puncte).
Document/sursa informație: se va interoga direct baza de date ANS de către UEFISCDI
5. Numărul de programe de studiu cu predare în limbi străine prezentate pe platforma StudyinRomania (maxim 20 puncte).
Document/sursa informație: se
va interoga direct baza de date Studyinromania de către UEFISCDI raportat pana
la data de 1 februarie 2025. Nu se iau în considerare programele de studiu în
limba maternă iar programele de studiu în mai multe combinații de limbi se vor
număra o singură dată.
6. Numărul de proiecte câștigate și implementate prin intermediul Fondului de Dezvoltare Instituțională (FDI), componenta internaționalizare (2021-2024) (maxim 10 puncte).
Document/sursa informație: se
va interoga direct baza de date de către UEFISCDI.
7. Apartenența instituției de învățământ superior la un consorțiu de universități europene (alianțe europene – European Universities Initiative) (15 puncte)
Document/sursa informație: se
va interoga direct baza de date de către UEFISCDI
8. Participarea la un târg anterior in cadrul proiectului.
Prin intermediul proiectului,
o instituție de învățământ superior poate beneficia de participarea la maxim
două târguri educaționale.
Document/sursa informație:
baza de date UEFISCDI.
9. Regiunea de dezvoltare în care este încadrată instituția de învățământ superior
Conform prevederilor
specifice de finanțare a proiectului (indicatorii de realizare), dintre cele 30
de instituții de învățământ superior selectate, 6 vor proveni din regiunea
București-Ilfov, iar 24 din celelalte regiuni.
Dosarele depuse vor fi evaluate de o comisie de selecție formată din 3 reprezentanți ai Ministerul Educației și Cercetării și 2 reprezentanți ai UEFISCDI, care vor fi nominalizați în acest sens. În cazul în care vor exista contestații, o comisie de contestații formată din 2 reprezentanți ai Ministerul Educației și Cercetării și un reprezentant al UEFISCDI le va soluționa.
10. Tipologia instituției de
învățământ superior
(Agronomic; Veterinar; Medicina;
Comprehensive; Tehnic; Științe,
Socio-Uman, Economic; Arhitectură, Artă, Sport)
Document/sursa informație:
baza de date UEFISCDI.
V. Lista documentelor necesare
Pentru a simplifica procesul de aplicare, majoritatea informațiilor necesare pentru procesul de selecție vor fi preluate din bazele de date UEFISCDI / MEC.
Instituțiile de învățământ superior vor avea responsabilitatea pregătirii unei declarații semnate de reprezentantul legal al instituției de învățământ superior, prin care își asumă cofinanțarea din partea instituției pentru participarea la târg (acoperirea tuturor cheltuielilor de participare) a cel puțin încă unui reprezentant al instituției din fonduri proprii. Prin intermediul aceleiași declarații se vor referenția de asemenea documentele strategice ale instituției de învățământ superior care să demonstreze interesul pentru activitățile de internaționalizare (de ex: strategia de internaționalizare, strategia instituțională cu evidențierea unei secțiuni clare privind internaționalizarea sau alte document oficiale, strategice cu prevederi clare privind internaționalizarea).
V
VI. Procesul de aplicare
Instituțiile de învățământ superior
vor putea descărca template-ul declarației pe propria răspundere, aici. Ulterior, declarația
semnată de reprezentantul legal al instituției va fi încărcată aici.
Depunerea aplicațiilor și etapele
ulterioare se vor face în conformitate cu calendarul anunțat.
Pentru orice detalii suplimentare, ne
puteți contacta direct la adresa de email: internationalizare@uefiscdi.ro sau la nr. de telefon 021-3071977.
Rezultate inițiale privind Apelul pentru participarea instituțiilor de învățământ superior la târgurile educaționale internaționale (21 martie 2025, ora 13.00).
Rezultate FINALE privind Apelul pentru participarea instituțiilor de învățământ superior la târgurile educaționale internaționale (26 martie 2025, ora 16.00).